Az elmúlt hónapban az autóvezetők leginkább a sebességkorlátozást szegték meg, minden második bevallotta, hogy a megengedettnél gyorsabban hajtott. Viszonylag gyakori a vezetés közbeni telefonálás, ezt a vétséget tízből négyen követték el. Minden negyedik autós arról is beszámolt, hogy mostanában előfordult vele a záróvonal átlépése, s ugyanennyien ismerték el: nem kötötték be a biztonsági övet - ezek a legfontosabb megállapításai annak a közvélemény-kutatásnak, amelyet az Ipsos végzett szeptember második hetében. A felmérés online módszerrel készült, s a válaszoló 800 fő nemi, életkori és településtípus szerinti összetétele megegyezik a magyarországi gépjárművezetőkével.

A magyar autósok az elmúlt hónapban sokszor és többféle módon megsértették a közlekedési szabályokat. A leggyakoribb vétség a gyorshajtás, a gépjárművezetők fele beismerte, hogy a közelmúltban túllépte a megengedett sebességet. Annak ellenére, hogy a vezetés közbeni mobiltelefonálást ettől a nyártól a korábbinál sokkal súlyosabban büntetik, az autósok 37 százaléka nem tagadja: a szigorúbb tiltás dacára használta készülékét. A közlekedési kihágások rangsorában „dobogós helyen" szerepel a záróvonal átlépése - ezt a szabálytalanságot 27 százaléknyian követték el. Ugyancsak ennyien vallották be, hogy a közeli hetekben előfordult velük, hogy nem kapcsolták be a biztonsági övet. Ha nem is kirívóan sokan, de azért számottevő arányban, 15 százaléknyian tiltott helyen álltak meg vagy parkoltak. Statisztikai értelemben nem tűnik soknak az a 9 százalék, aki az elmúlt hetekben áthajtott a piroson. Ha azonban ugyanezt az arányt úgy fogalmazzuk meg, hogy tízből egy autóvezető figyelmen kívül hagyta a megállási kötelezettséget a kereszteződésben s ezzel veszélyeztette más gépjárművezetők és a gyalogosok életét, az nagyfokú figyelmet érdemel. Az alkoholfogyasztással kapcsolatos zéró toleranciát az autósok 3 százaléka sértette meg: ittak és vezettek.

Az adatok összesítése alapján kijelenthetjük, hogy az utakon közlekedők többsége áthágja a szabályokat. Az autósok 73 százalékára jellemző, hogy az elmúlt hónapban vezetés közben megsértette a KRESZ rendelkezéseit. Ha figyelembe vesszük azon kutatási eredményeket, miszerint az emberek ilyesmivel nem szívesen dicsekednek, mi több elrejtik botlásaikat, akkor vélelmezhető, hogy ez arány magasabb is lehet. A szabályok megszegése az átlagosnál jellemzőbb a férfiakra, különösen igaz ez a tilosban parkolás és a gyorshajtás esetében - e vétségek náluk kétszer annyira gyakoriak, mint a nők körében. További érdekesség még, hogy a piros lámpán való áthajtás főleg Budapesten és a vidéki nagyvárosokban jellemző gyakorlat, míg a záróvonal átlépése alapvetően vidéki jelenség - a lassú járművek megelőzésekor fordul elő.

Az Ipsos Csoportot 1975-ben alapították Párizsban. Növekedési üteme egyedülálló. Ma - egyikeként a világ vezető piackutató cégeinek - 64 államban több mint 9000 főállású szakembert foglalkoztat és éves árbevétele meghaladja a 250 milliárd forintot. Az 1990-ben alapított Szonda Ipsos, amely 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként folytatja tevékenységét, a magyar gazdasági és társadalom kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A cég 2008-ban és 2009-ben is elnyerte a Business Superbrands elismerést. További információ: www.ipsos.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://nincsszabaly.blog.hu/api/trackback/id/tr241402778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vehicular cyclist 2009.09.26. 18:05:32

Gondoljunk bele: többtonnás vasakkal nagy sebességgel közlekedő polgártársaink vallottak így, akik nagyon sokszor néhány méterre vagy centiméterre haladnak el védelem nélküli embertársaik mellett.
Mit szólnánk, ha darukezelők, targoncások, szerszámgépkezelők stb. a saját vasaikkal ugyanígy hadnásznának körülöttünk részegen, mobilozva?
Az ő esetükben is azt mondjuk, amikor balesetet okoznak, hogy bocsika, ez a haladás ára, járulékos veszteség, előfordul az ilyesmi, mindenki vigyázzon magára? Mert jelenleg az autósok által okozott baleseteket így kezelik, szemben a példaként említett foglalkozások űzői által okozott balesetekkel. Az autós szinte mindig felfüggesztettet kap, és a bíróságon a legnagyobb erőfeszítést arra fordítják, hogy bebizonyítsák: a gyalogos vagy a babakocsis vagy bringás hogyan járult hozzá a saját végzetéhez.

Ősemberek....

Fox74 2009.09.26. 20:05:47

Ehhez közvélemény-kutatás kellett?Elég lett volna 10 percre kimenni az utcára.Kb ugyan ez az eredmény jött volna ki(sajnos).