Valamennyi járművezető számára fontos feladat az őszi közúti közlekedésre való felkészülés, hiszen a megváltozó időjárási és útviszonyok miatt fokozott veszélyhelyzettel kell számolni mindenkinek.

Ebben az időszakban a legtöbb problémát a csúszós út és a romló látási viszonyok okozzák, ezért lényeges, hogy minden járművezető megfelelően felkészítse járművét - és természetesen saját magát - ezekre a körülményekre.

A gépjárműveket - főleg hosszabb autóút előtt - ajánlatos már október elejétől alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot. Sokan csupán az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzésére figyelnek, holott az őszi - téli közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő.

Az ablaktörlő gumikat már a tél beállta előtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, hanem maszatol.

Az akkumulátor esetében ellenőrizni kell a pólusok és vezetékek állapotát, ha pedig huzamosabb ideig nem használják az autót, érdemes az akkumulátort kiszerelni és melegebb helyen tárolni.

Az őszi - téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű világítóberendezéseit - ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatók.  

 

ŐSZI LÁTÁSI VISZONYOK

Az őszi látási viszonyok távolságbecslésünket jelentősen befolyásolják. A pára, a köd, a még épphogy derengő napsütés erősen rontja a távolságbecslő képességet.

Távolság becslésekor többek között arra támaszkodik az autós, hogy a közelebbi tárgyak kontúrja élesebb, a távolabbiaké elmosódottabb.

Különösen ősszel – amíg nem szokik hozzá az új feltételekhez – a megváltozott perspektívát hibásan értékeli: a dolgokat távolabbinak látja, mint a valóságban vannak. Ez elsősorban előzéskor vezethet veszélyes tévedésre. Ráadásul ilyenkor a tárgyak belemosódnak a környezetbe, s nehezen észlelhetők.

 

A korai sötétedés és a megváltozott út- és látási viszonyok megkövetelik a járművezetőktől, hogy:

 - a gépjárművek sebességét fokozott óvatossággal válasszák meg,

 - az esős, csúszós útfelület miatt nagyobb követési távolságot tartsanak be,

 - ellenőrizzék a gumiabroncsok futófelületének állapotát, mélységét,

A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általában hosszabb, mint optimális fékezésnél.

A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet.

Fontosnak tartjuk kiemelni és a közlekedők figyelmét felhívni, hogy a járművek műszaki meghibásodása esetén, a helyszínen történő javítás, illetve a segítség megérkezéséig – éjszaka, vagy korlátozott látási viszonyok között – lakott területen kívül, valamint olyan lakott területen, ahol a közvilágítás nem megfelelő, akkor szálljanak ki a járműből, ha rendelkeznek láthatósági mellénnyel melyet ilyen esetben viseljenek. Lehetőség szerint mindig az úttest padka felöli részén tartózkodjanak.

 

Hogyan készüljenek fel a kerékpárosok az őszi - téli közlekedésre?

Az őszi szezon megérkezésével, a tél közeledtével korábban sötétedik, így a kerékpárosok szürkületben és sötétedés után is gyakran közlekednek járművükkel. Ködös, borongós idő, eső vagy sűrű hóesés esetén is korlátozottak a látási viszonyok, a kerékpárok kivilágítása már korlátozott látási viszonyok közt is nagyon fontos! Jól működő világítás, fényvisszaverő eszközök és megfelelő öltözék (feltűnő színű ruha, fényvisszaverő kiegészítők) esetén a biciklizők sötétben is jól láthatóvá válnak.

A biztonságos kerékpározáshoz a KRESZ ismerete mellett hozzátartozik a gyakorlat és a járművek megfelelő felszerelése, műszaki állapota is. Elindulás előtt ellenőrizni kell a jármű kötelező felszereléseit :

Kormányberendezés

Megállás: első és hátsó fék

Hangjelzés: csengő

Látni és látszani: elöl fehér vagy kadmiumsárga lámpa, hátul piros lámpa vagy villogó és piros fényvisszaverő prizma, az első keréken sárga küllőprizma, láthatósági mellény

Ebben az időszakban fokozottan kell figyelni az oldalszélre is, hiszen a kerékpár könnyen felborul, ha egy nagy sebességű gépjármű elhalad mellette.

Sajnos a megyénkben továbbra is emelkedő tendenciát mutat a kerékpárosok által okozott balesetek száma. Azon balesetek vonatkozásában, melyekben a kerékpárosok az okozók a balesetek bekövetkezésének elsődleges okai a szabálytalan kanyarodás, ezért lényeges, hogy a művelet megkezdése előtt a kerékpáros mindig nézzen hátra, győződjön meg a mögöttes forgalomról, és ne feledkezzen meg kanyarodási szándékának időben történő jelzéséről.

Az őszi szezon bekövetkezésével elérkezett a szüret és a pálinka főzés időszaka. Felhívjuk a kerékpározok – természetesen a gépjárművezetők – figyelmét, hogy a nedű és párlat esetleges kóstolgatását követően ne üljenek fel kerékpárjukra, ne vezessék gépjárműveiket, annak érdekében, hogy ne veszélyeztessék a saját és a közlekedésben résztvevők életét és testi épségét.

 

Néhány jó tanács kerékpárosoknak:

A közlekedés minden résztvevőjére, így a kerékpárosokra is vonatkozik a „látni és látszani” biztonsági alapelv. Az esti szürkületben és éjszaka nagyon fontos hogy kerékpárunk megfelelően legyen kivilágítva. Az első és hátsó lámpa mellett helyezzünk az ülés alá fényvisszaverő- szélességjelző felszerelést és tegyünk a küllők közé fényvisszaverő lapot. Az autósok a nem megfelelően megvilágított kerékpárosokat nehezebben, később veszik észre, s ennek könnyen lehet baleset az eredménye.

Testi épségünk megóvása érdekében lehetőség szerint viseljünk sisakot, és térdvédőt. Sisak nélkül a bukások és egyéb balesetek súlyos fejsérüléseket okozhatnak. Ügyeljünk a megfelelő öltözékre! A kabáton legyen fényvisszaverő csík vagy viseljünk, feltűnő színeket. Ha esős időben kell útnak indulnunk, használjunk inkább sapkát, mint a kabátunk kapucniját. Az utóbbi ugyanis akadályozhat a látásban, és kevésbé észleljük az oldalról érkező járműveket.

Kerékpárral a kerékpárúton, vagy a kerékpársávon, ahol nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán kell közlekedni. Ahol az úton nincs kerékpársáv és nincs leállósáv sem, és az útpadka kerékpározásra alkalmatlan (feltéve, hogy a közúti jelzés nem tiltja) kerékpárral az úttesten szabad közlekedni. 

2007. június 1. napjától bevezették, hogy lakott területen kívül éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a kerékpárosnak (a mellett, hogy kerékpárját a jogszabályban meghatározott módon ki kell világítania) fényvisszaverő mellényt kell viselnie! 

Fontosnak tartjuk, hogy a láthatósági mellényt ne csak lakott területen kívül viseljék, hanem lakott településen belül azon részeken, ahol a közvilágítás nem megfelelően működik.

Szakemberek szerint a kivilágítatlanul közlekedőt csak 37 méterről veszi észre az autós, a prizmát, fényvisszaverő szalagot már 50-60 méterről is észleli, a kivilágított kerékpáros pedig 500 méterről is látható, ami jelentősen csökkenti a baleseti kockázatot.

Akár gyalogosról, akár kerékpárosról van szó, nagyon fontos, hogy rossz látási körülmények között jól láthatóak legyenek a közúti közlekedés során.

 

Ezen alapvető szabályok és tanácsok betartásával minimálisra csökkenthető a balesetek kockázata még a kritikusabb őszi időszakban is.   

Jó utat és balesetmentes közlekedést kíván a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottsága!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nincsszabaly.blog.hu/api/trackback/id/tr841424470

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kerékpár Beállítások 2009.12.07. 13:24:54

A legfontosabb dolgok, amire figyelnünk kell a kerékpár beállításánál: Nyeregbeállítás: A nyereg tetejének nagyjából ví zszintesnek kell lennie. (ví zmértékkel vagy vonalzó segí tségével ellenőrizzük)! Lehet az orra kissé magasabban, vagy alacsonyab...

Trackback: Új KRESZ-szabályok kerékpárosoknak, gyalogosoknak 2009.10.25. 12:30:19

Nagyon sokat lehetett már olvasni a KRESZ módosításáról szinte az összes médiában. Ezek a hírek  szóltak egy teljesen új KRESZ-ről, kisebb-nagyobb módosításokról. Nos, úgy látszik, hogy mára letisztázódott, hogy mik is fognak változni a KRESZ-ben elmél...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.