A korábbi évekhez képest kimondottan jól szerepeltek a téli gumik az ADAC hagyományos szezon előtti tesztjén, de háromból egy így sem ajánlott. A német autóklub idén 34 különböző abroncsot vizsgált meg tüzetesen.

Az ADAC hagyományos téligumi-tesztjén átlagosan háromból két gumi kapott ajánlott minősítést, ami számottevő javulás a korábbi évek eredményeihez képest. A német autóklub idén két legelterjedtebb méretben 34 különböző gumit vizsgált.

A neves márkák termékei mellett kevésbé ismert és kétes hírű gumiabroncsokat is kipróbáltak. A tesztprogram alapos volt: a gumikat nem a gyártótól vagy az importőrtől szerezték be, hanem kereskedésben vásárolták annak érdekében, hogy ugyanolyat kapjanak, mint az átlagautós. Az abroncsokat négy különböző talajon vizsgálták: szárazon elsősorban az egyenesfutás és a kanyarvételi sebesség számított, vizes aszfalton pedig a kezelhetőség, a fékút és az aquaplanning, vagyis a felúszási sebesség jelentette a kritikus tényezőket.

A letaposott havon a fékút és az úttartás, jégen pedig a fékezést és az oldalvezető erőket vizsgálták kiemelt figyelemmel a szakemberek. Az abroncsok ezen tulajdonságai mellett nem feledkeztek meg egyéb fontos tényezőiről sem: az ADAC munkatársai mérték a kopást, a zajkomfortot és a fogyasztásra gyakorolt hatásukat is, ezek összesítéséből - az egyes tulajdonságok súlyozásával - került ki a győztes.

A kisebbik vizsgált téli gumi a nálunk is népszerű 185/60 R14 H méretű volt, melyet Seat Ibizára és Skoda Fabiára szerelve vizsgáltak a tesztelők. A kategória győztese a Vredestein Snowtrack3 lett, elsősorban havas és jeges úton mutatott teljesítményével és kiemelkedően alacsony kopásával. Rajta kívül még öt abroncs szerezte meg a "különösen ajánlott" minősítést az ADAC-tól, ami kimondottan jó arány.

A hazai vásárlási szokások ismeretében további jó hír, hogy ebben a méretben még a legjobb abroncsok ára is visszafogott marad: a mezőny legdrágább darabja, a Continental WinterContact TS800 ára is húszezer forint alatt marad, a jellemző vételár pedig 15 ezer körül mozog.

Nincs kakukktojás a mezőny második felében: míg a neves gyártók modelljei jól szerepeltek, addig a kevésbé ismertek elmaradtak az élmezőnytől. Ezek közé tartozik a Firestone, a Pneumant, a Maragoni, a Sava és a Federal gumija, melyek ára gyakran csak egy-két ezer forinttal marad el egy, az erős középmezőnyben lévő abroncsétól. Havas úton egyébként a Firestone Winterhawk 2 és a Pneumant PN 150 Wintec bizonyult a leggyengébbnek, vizes felületen pedig a Maragoni 4 Winter és a Sava Escimo S3 gyengélkedett. A teszt leggyengébb teljesítményét a hazánkban hivatalosan nem forgalmazott Feberal Himalaya WS-1 nyújtotta, igaz, ennek kopott legkevésbé a felülete.

Az alaphelyzet, miszerint a neves gumi mindig jobb, mint a kevésbé ismert, egy kategóriával feljebb sem változott, a sorrend azonban változott. Az előző ligában harmadik helyezett Continental a 201/55 R16 H méretosztályban TS 830-as modelljével megnyerte az összehasonlítást, míg az előző győztes Vredestein abroncsa csak a nyolcadik lett. A szakemberek Audi A4-esre, Mercedes C-osztályra és Volkswagen Golfra szerelték fel az abroncsokat, melyek közül további négy kapott különösen ajánlott minősítést.

A 16 colos téli gumik mezőnyében kevesebb gyenge minőségű darabbal találkoztak a tesztelők, itt csupán három abroncs kapott nem ajánlott minősítést. További érdekesség, hogy a legkisebb és legnagyobb gördülési ellenállású gumi (Yokohama W.drive és a Hankook Icebear W 440) között 0,4 literes fogyasztáskülönbséget mértek egy Opel Astra esetében, vagyis üzemanyag-szükséglet szempontjából sem mindegy, milyen gumiabroncsot választunk.

 

forrás: napi.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://nincsszabaly.blog.hu/api/trackback/id/tr971531684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.