Forrás: totalcar.hu

Szeptemberben kerülhet a kormány elé a közlekedés rendjét szabályzó jogszabály módosítása, amelynek tervezetével a napokban készült el az illetékes minisztérium. Az Origo értesülései szerint a módosítások elsősorban régóta fennálló jogszabályi hiányosságokat hivatottak orvosolni, illetve a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságát növelhetik valamelyest.

Az új szöveg már lehetővé teszi, hogy olyan helyeken, ahol a közlekedési táblák nehezen láthatók, vagy különösen fontos, hogy minden autós észrevegye azokat, téglalap alakú sárga, vagy fényvisszaverő sárga hátteret kapjanak. Emellett három új táblát is bevezet, egyet pedig módosít az új törvény: a közúti forgalom ellenőrzése, a közúti forgalom ellenőrzésének vége és a torlódás nevű táblák újak, a kerékpárok várakozóhelyét kijelölő tábla pedig formai szempontból változik meg.

Sok szó esett az elmúlt években a gyalogátkelőhelyek megközelítésének szabályairól. Úgy néz ki, a konkrét sebességkorlátozás ötletét elvetették, de szigorúbban fogalmazták meg a vonatkozó szabályokat. A gyalogátkelőhelyet "a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni". Ugyanakkor a szigorítás nem egyoldalú, a gyalogosok számára is óvatosabb magatartást ír elő: "a gyalogosok a gyalogos-átkelőhelyen nem léphetnek váratlanul, közvetlenül a közeledő jármű elé". Komoly vita forrása lehet ugyanakkor az iskolabuszok kikerülésére vonatkozó tilalom. A szövegtervezet szerint "Gyermekszállítás (160/a. ábra), az iskolabusz elején és hátulján elhelyezett tábla az álló jármű környezetében kíséret nélküli gyermekek közlekedésére figyelmeztet. Az így megjelölt, az úttesten álló iskolabuszt - a gyermekek be-és kiszállásának időtartamában - kikerülni vagy az iskolabusz mellett elhaladni tilos."

A KRESZ módosítása több helyen is tovább bővíti az amúgy is hatóságnak látszó, de hatósági jogkörrel nem rendelkező szervezetek jogosítványait. Így a polgárőrök a rendőrség kiérkezéséig biztosíthatnak baleseti helyszínt és leállíthatják a forgalmat, a tilos helyen álló autók elszállításához pedig rendőr helyett már elég a közterület-felügyelet képviselőjének jelenléte. Szigorodik a rendszámokkal kapcsolatos szabályozás is: a jövőben már nem lehet a rendszámot a műszerfalon tárolni, mindenképp a kijelölt helyén, az autó elején vagy hátulján kell elhelyezni. Egyszersmind az autós ugyanúgy köteles ellenőrizni a rendszám meglétét a napi első elinduláskor, mint a fényjelző berendezések működését, vagy a helyes gumiabroncs-nyomást.

Számos hiánypótló definíció is bekerül a jogszabályba, így a módosítás már definiálja a mopedautó és a quad fogalmát, és az utasszállításra alkalmas, négykerekű kerékpárt is, azaz legalizálja a riksák jelenlétét az utakon. A legnagyobb luxusautók tulajdonosait érinti elsősorban, hogy a továbbiakban a személyautókra vonatkozó sebességhatárok 2500 helyett 3500 kilogrammos saját tömeg alatt érvényesek – előfordult ugyanis, hogy egy 2,5 tonna feletti, például páncélozott személyautó nagy tömege miatt csak a teherautókra vonatkozó korlátozások szerint közlekedhetett volna – például nem haladhatott az autópályán 130 km/h-val.

A kerékpárosok biztonságát is megpróbálták növelni a törvénytervezet megfogalmazói. Egyebek közt a a kerékpárosokra is kiterjesztették a kanyarodó jármű elsőbbségadási kötelezettségét. Emellett legálissá válik az a gyakorlat, hogy a kerékpárral és segédmotoros kerékpárral közlekedők megelőzzék a piros lámpánál álló hosszú kocsisorokat az úttest jobb szélét használva, ha erre lehetőség van.

A tervezetből egyelőre csak a lényegesnek tűnő részleteket emeltük ki, de úgy tudjuk, a kerékpárosok és autósok érdekképviseletének lobbitevékenysége folytán még az utolsó pillanatig változhat a szöveg. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium egyelőre csak a leglényegesebb pontokon próbálja aktualizálni a KRESZ-t, bár számos szakértő szerint az évtizedek óta foltozgatott, elavult jogszabály inkább teljes cserére szorulna. A minisztériumban is elismerik az igény jogosságát, de azt mondják, az új törvény kidolgozása hosszadalmas folyamat, ha belekezdenének, akkor is évekig tartana míg egyeztetnének minden érintettel.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nincsszabaly.blog.hu/api/trackback/id/tr11351133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cilimokus 2009.09.02. 13:07:10

Lehet hogy nem jól tudom, de a 2500kg-s határ eddig se volt érvényes személyautókra, csak egyéb gépjárművekre, pl kisteherautókra, áruszállítókra.
3,5 t alatti személygépkocsi - az ami személygépkocsinak van vizsgáztatva - most is mehet 130-cal autópályán.

Zsolt

Cilimokus 2009.09.02. 13:25:00

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM

ha itt rákeresünk a 2500-as számra, akkor szerintem egyértelmű.

Zsolt
süti beállítások módosítása